Triennale 2009

Międzynarodowe Triennale Malarstwa Regionu Karpat
SREBRNY CZWOROKĄT – Przemyśl 2009

Pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Lecha Kaczyńskiego

PROGRAM 8 – 9 maja 2009 / Przemyśl

8 maja 2009 (piątek) – Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej / godzina 18:00

otwarcie 2 wystaw towarzyszących Triennale:

Aleksandra Grela / Węgry / malarstwo – Laureatka Grand Prix Triennale 2006
Urszula Chrobak / Polska / malarstwo – Laureatka Triennale 2006

9 maja 2009 (sobota) – Muzeum Narodowe Ziemi Przemyskiej / godzina 12:00

Międzynarodowe Triennale Malarstwa Regionu Karpat „Srebrny Czworokąt” – Przemyśl 2009
pod Honorowym Patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Lecha Kaczyńskiego

otwarcie Triennale połączone z wręczeniem nagród Laureatom
godz. 14:00 / koktajl (w salach MNZP)

Galeria Sztuki Współczesnej w Przemyślu / godzina 18:00

otwarcie wystawy

Jurorzy Triennale 2009
Cieszyński / Cywicki / Kónya / Kowalski / Szpyt / Wiktor / Wójtowicz

WYSTAWY TRIENNALE:

2009
maj / czerwiec – Triennale w Przemyślu / Muzeum Narodowe
lipiec – Laureaci Triennale 2009 w Krośnie / Galeria BWA
sierpień / wrzesień – Triennale w Rzeszowie / Galeria BWA
październik / listopad – Triennale w Rumunii / Muzeum w Oradea

2010
styczeń / luty-Triennale na Węgrzech / Deri Muzeum w Debreczynie
marzec / kwiecień – Triennale na Słowacji / Vychodoslovenska Galeria w Koszycach
maj / czerwiec – Triennale na Ukrainie / Pałac Sztuki we Lwowie

Organizator prof. Janusz J. Cywicki
Kurator mgr Andrzej Cieszyński

Eksperyment artystyczny mający posmak ryzykownej i odkrywczej wyprawy w nieznane – tak nazwałam Międzynarodowe Biennale Malarstwa Regionu Karpat „Srebrny Czworokąt” we wstępie do katalogu wystawy jego pierwszej edycji w 1994 roku. Obecnie ta znakomita idea, a zarazem wielkie dzieło kuratorskie i organizacyjne Janusza J. Cywickiego, obecnego dyrektora Galerii Sztuki Współczesnej w Przemyślu, wspomaganego aktywnie przez zespół jej pracowników, święci piętnastolecie swego istnienia.

Od początku nadrzędną ideą „Srebrnego Czworokąta” było budowanie mostów dialogu ponad wszelkimi podziałami, odrębnościami narodowymi, kulturowymi i zwyczajowymi, dialogu prowadzonego uniwersalnym, intuicyjnym, językiem sztuki. Wybrano malarstwo – choć prościej zapewne byłoby organizować tak duży konkurs grafiki, rysunku, czy fotografii, łatwiejszych do transportu, przesyłki i eksponowania. Ale, spośród wszystkich technik plastycznych, to właśnie malarstwo jest najdoskonalszym nośnikiem, zarówno emocji jak i treści – tych najbardziej autentycznych, najgłębszych, podświadomych i świadomych. Ich malarski zapis – kolorem, materią i spontanicznym gestem sprzężonym z myślą – dotyka najgłębszych warstw ludzkiej psychiki, zarówno w trakcie aktu tworzenia jak i odbioru. Wybór okazał się trafny, a „Srebrny Czworokąt” od pierwszej edycji stał się zaczynem artystycznej integracji wokółkarpackiej części Europy. Piętnaście lat temu miarą sukcesu konkursu organizowanego ponad czterema granicami, w warunkach dużych trudności wymiany informacji i możliwości międzynarodowych kontaktów, był spontaniczny odzew i przystąpienie do niego 96 artystów z Polski, Ukrainy, Słowacji i Węgier. Następne edycje przynosiły kolejne sukcesy. W drugiej (1996) – ilość uczestników wzrosła. W trzeciej (1998) – za najcenniejsze organizatorzy uznali przystąpienie do konkursu pierwszego artysty z Rumunii (Dan Aurel) i tak wielką ilość zgłoszeń, że koniecznym stała się zmiana formuły Biennale. Od czwartej (2000) obowiązuje obecna struktura konkursu: reprezentacje krajowe, formowane przez kuratorów i, cieszący się ogromną popularnością, konkurs otwarty. Nowością były też ekspozycje wystawy pokonkursowej we Lwowie, Koszycach i Debreczynie. Od piątej edycji (2003) „Srebrny Czworokąt” przeszedł w cykl triennale, a do składu reprezentacji krajowych dołączyła reprezentacja Rumunii. Od szóstej, w 2006 roku, niekwestionowaną pozycję „Srebrnego Czworokąta”, jako jednego z najważniejszych artystycznych wydarzeń w tej części Polski i Europy, potwierdza patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i finansowe wsparcie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zaangażowanie się w jego organizację pięciu kuratorów krajowych z Polski, Ukrainy, Słowacji, Węgier i Rumunii oraz ważnych instytucji kultury tych krajów- a także nieustające zainteresowanie nim, zarówno artystów jak i publiczności.

Piętnaście lat pracy przy organizacji „Srebrnego Czworokąta” miało formę intensywnej współpracy pomiędzy artystami, animatorami kultury i instytucjami objętego konkursem obszaru, wymiany doświadczeń, wystaw, nawiązywania coraz to nowych nici wzajemnych kontaktów i artystycznych przyjaźni. Nie tylko poszerzyły one możliwości działania i promowania kultury – przede wszystkim sprawiły, że sztuka artystów poszczególnych narodów tego rejonu stała się ich wspólnym dobrem. Pomimo formuły konkursu „Srebrny Czworokąt” jest przede wszystkim przeglądem najbardziej interesujących i najnowszych, powstałych w ciągu kolejnych trzech lat, dzieł malarskich. Jego kolejne edycje dawały systematyczny wgląd w twórczość wielu znakomitych, dojrzałych artystów i odnotowywały pojawienie się wielu młodych. Także obecna edycja jest aktualną odsłoną panoramy malarskiej twórczości tego obszaru.

To prezentacja najbardziej twórczych i oryginalnych dzieł, zadziwiająca wysokim poziomem artystycznym i bogactwem różnorodności rozwiązań formalnych. Tę różnorodność podkreślili jurorzy, przyznając nagrody i wyróżnienia artystom różnych konwencji twórczych. (…)

Stanisława Zacharko / fragment wstępu do katalogu Triennal

Skip to content