Historia

ul. T. Kościuszki 3 37-700 Przemyśl
tel. 16 678 3881 e-mail: galeria_przemysl@pro.onet.pl
www.bwaprzemysl.pl

Historia Galerii Sztuki Współczesnej w Przemyślu sięga 1976 roku, kiedy to, w naszym mieście powstało Biuro Wystaw Artystycznych. Galeria pod obecną nazwą jest jego kontynuatorem, z siedzibą przy ul. T. Kościuszki 3.

Galeria Sztuki Współczesnej (GSW) jest niekomercyjną, samorządową instytucją kultury województwa podkarpackiego. Naszymi głównymi celami jest działalność wystawiennicza, wydawnicza i edukacyjna.

Leszek Rózga, Dydaktyka lata, 1979 – akwaforta na papierze (40,5 x 31 cm)
Kolekcja Sztuki Współczesnej Galerii

Ryszard Otręba – Fragment szeptu, 1979 – gipsoryt (85 x 61 cm)

Galeria promuje i dokumentuje aktualne zjawiska i tendencje we współczesnych sztukach wizualnych. Organizujemy wystawy, konkursy, przeglądy, spotkania i wystąpienia / wykłady autorskie, sympozja i plenery, działalność edukacyjną dzieci i młodzieży w tym także dla osób w starszym wieku.

Kazimierz Wiśniak,- Pole PGR w Słonnem, 1987 – olej na płótnie (73 x 100 cm)
Kolekcja Sztuki Współczesnej Galerii

Szczególnie ważna jest dla nas współpraca z artystami, galeriami i muzeami, a także uczelniami artystycznymi usytuowanymi w naszym makroregionie i regionach przygranicznych krajów sąsiednich: Rumunii, Słowacji, Ukrainy i Węgier.

Międzynarodowe Triennale Malarstwa Regionu Karpat „Srebrny Czworokąt” 2012
Galeria ARP, Zamek w Krasiczynie

Galeria realizuje szereg autorskich projektów: Międzynarodowe Triennale Malarstwa Regionu Karpat „Srebrny Czworokąt”; Grafinale / Elita Grafiki Polskiej; Teraz MY! Młoda Grafika Polska; KinoGaleria; Prywatne Kolekcje; FermentAkacje; Międzynarodowe Spotkania Artystów; Warsztaty Artystyczne; Artyści bez granic / Paper No Limit; Artyści z naszego podwórka…; ArteFakty / Podkarpacka Galeria Sztuki Współczesnej; Duch i Materia; Wieczorne rozmowy o sztuce; Granice mediów; Spotkania ze sztuką / Dzieci w Galerii; Nagroda Artystyczna im. Mariana Strońskiego.

Promujemy podkarpackie środowisko artystyczne, organizując wystawy jego najlepszych twórców.

Zapraszamy do naszej galerii przez cały rok, siedem dni w tygodniu!

Prawdziwa historia Galerii ZPAP / BWA / PGSW / GSW w Przemyślu 1976-2010 (w skrócie)

Na początku było biurko. Nie Biuro, a właśnie biurko. Za biurkiem, gdzieś w zakamarkach poklasztornego budynku OO. Karmelitów, siedział Tadeusz Nuckowski. Był rok 1976 i w Przemyślu – od roku stolicy nowego Województwa – trzeba było zorganizować Biuro Wystaw Artystycznych. Mianowano więc szefa, przyznano środki i zalecono robić wystawy. Zapomniano jednak o tak istotnej sprawie jak galeria…

Pamiętam jak dziś (była jesień 78), kiedy przypadkiem na przemyskim rynku spotkałem Tadeusza Nuckowskiego. Od Józefa K. dowiedziałem się, że poszukiwał kogoś do pracy. Jakoś tak po kilku słowach, zaproponował mi stanowisko młodszego inspektora do spraw programowych – czy coś w tym rodzaju. No i zaczęło się…

Pierwszą galerią „Rynek 10” był niewielki lokal, po znanym w Przemyślu od wielu dziesięcioleci zakładzie fotograficznym Wysockich. Przez kilka lat stał zamknięty na oryginalne, przedwojenne metalowe rolety (Firma Fabrol – Lwów, Jagiellońska No 24).
Po wejściu do środka okazało się, że brak tam wszystkiego – światła, ogrzewania, zaplecza, o niezbędnych urządzeniach ekspozycyjnych czy toaletach nie wspominając… Miał jednak bardzo istotną zaletę – był w doskonałym miejscu – na przemyskim rynku.

Do tego lokalu zostaliśmy zaproszeni przez Zarząd Oddziału Związku Polskich Artystów Plastyków, który nie miał odpowiednich środków do przystosowania i prowadzenia tam galerii – a my mieliśmy. Pracując we trzech z Tadeuszem N. i Bogusiem K. w ciągu kilku dni dostosowaliśmy jakoś to pomieszczenie do niezbędnych standardów – tak oto powstała pierwsza profesjonalna galeria sztuki współczesnej w Przemyślu – Galeria ZPAP/BWA.

Pierwszą wystawą w nowej galerii była ekspozycja grafiki i malarstwa Jana Hrycka – przemyślanina mieszkającego w Łodzi. Przez kilka lat współpracowaliśmy także z Galerią DESA w Przemyślu, ale większe, zbiorowe pokazy organizowaliśmy z konieczności w różnych miejscach – Muzeum Okręgowym, Wojewódzkim Domu Kultury, jarosławskim Liceum Sztuk Plastycznych i gdzie się tylko dało…

Okres lat osiemdziesiątych nie był dobrym okresem także dla nas. Musieliśmy opuścić przyjazny Rynek 10, z którym wiąże się wiele wspomnień, szalonych wernisaży i spotkań. Na kilka lat wylądowaliśmy w dwóch ciemnych pokoikach na zapleczu budynku przy ul. Franciszkańskiej 7, gdzie poza pracą biurową nie było mowy o eksponowaniu czegokolwiek. To właśnie wtedy zaczęliśmy działać poza Przemyślem. Wystawy przenieśliśmy na jarosławski Rynek 6, gdzie w tamtejszym KMPiK otworzyliśmy „Galerię 34”. Dopiero w roku 1988 przenieśliśmy się do wyremontowanych pomieszczeń na parterze budynku przy ulicy T. Kościuszki 3, gdzie działamy do dzisiaj. Przedtem, jeszcze w latach 60-tych, była tu dobrze prosperująca stolarnia…

Rok 1989 zapoczątkował wiele ważnych zmian także i u nas. Z dotychczasowej Galerii BWA zmieniliśmy się w Państwową Galerię Sztuki Współczesnej. W tym czasie zrealizowaliśmy wiele udanych pomysłów, wystaw i projektów pozwalających na ugruntowanie pozycji naszej galerii, pozyskanie grona współpracujących z nami znakomitych artystów, a także wielu stałych gości i przyjaciół. Na dodatek, już wkrótce mieliśmy się przenieść do dużo większej, nowej siedziby w budynku byłej synagogi na placu Unii Brzeskiej, gdzie planowaliśmy utworzyć Centrum Sztuki Współczesnej – prowadziliśmy już intensywne prace projektowe…

W roku 1997 Tadeusz Nuckowski postanowił zamienić pracę dyrektora galerii na karierę dydaktyczną w rzeszowskiej WSP (obecnie Uniwersytet Rzeszowski). W niedługi czas potem Przemyśl utracił swoją dotychczasową wojewódzką rangę…, a my państwowego mecenasa.

Od tego czasu działamy jako Galeria Sztuki Współczesnej / Instytucja Kultury Województwa Podkarpackiego i z wiarą i nadzieją – przede wszystkim na nowe lokum – wytrwale promujemy sztukę współczesną (…)