09.05-27.05 / Teraz MY! Młoda Grafika Polska – Magdalena Cybulska / Warszawa

MAGDALENA CYBULSKA

Magdalena Cybulska – urodzona w 1977 r. w Warszawie. Absolwentka Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w roku 2007 na Wydziale Grafiki Warsztatowej w pracowni litografii pod kierunkiem prof. Janusza J. Cywickiego i aneks u prof. Barbary Szubińskiej. Obecnie jest asystentką na Wydziale Grafiki Warsztatowej EAS. Wystawy zbiorowe: 2004 – Aukcja prac organizowana przez Lions Club – Hotel Marriott, Warszawa; 2006 – Cytadela Grafiki, Galeria Ateneum Młodych, Warszawa; 2007- Warsztaty graficzne w Centrum Graficznym im. Franza Massarela w Kasterlee, Belgia; Wystawa studentów EAS, SGH, Warszawa; Galeria Wieża, Warszawa; Samsung Art. Master, pokonkursowa aukcja charytatywna, CSW, Warszawa; V Międzynarodowy przegląd Ekslibrisu im. P. Stellera, Biblioteka Śląska, Katowice; „Przestrzenie graficzne”- Galeria Art. Bem, Warszawa; „Malinowy Chruśniak”- Muzeum Zamojskie, Zamość; „Ars Longa”- Galeria Tamka, Warszawa; „Jelenie na rykowisku”, Pracownia Wschodnia, Warszawa; 2008 – Kolekcja EAS, BWA, Zamość.

Magdalena Cybulska prezentuje ujednolicony koncepcyjnie i stylistycznie cykl prac zatytułowany tajemniczo „C BAO A QU”. Całość zrealizowana w technice mieszanej (litografia, rysunek) została przygotowana w pracowni litografii Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie.

Nazwa cyklu jest parafrazą tytułu jednego z krótkich opowiadań Jorge Luisa Borgesa, zawartych w niewielkiej, bardzo ciekawej książeczce „Zoologia Fantastyczna”*. Oryginalny tytuł tego opowiadania „A BAO A QU”, został przez autorkę celowo zmieniony. Początkowa litera wiąże się oczywiście z jej nazwiskiem. Ten ryzykowny wydawałoby się zabieg, z jednej strony podkreśla silne związki autorki ze światem J.L. Borgesa prezentowanym w tej książce, a jednocześnie ma wyraźnie odróżniać jej własne doświadczenia i poszukiwania od posądzeń o łatwą ilustracyjność.

Wystawa pomyślana jest wprawdzie jako zestaw niezależnych formalnie, pojedynczych prac, ale niezwykle spójna całość prezentacji jest bez wątpienia rozwinięciem koncepcji u podstaw której leży przede wszystkim chęć zmierzenia się ze światem własnej wyobraźni będącej immanentną częścią osobowości autorki. Właśnie te odniesienia są niezwykle istotne przy analizie dotychczasowej twórczości Magdy Cybulskiej.

Spośród wielu prac, wykonanych w trakcie przygotowań do realizacji wystawy, autorka wybrała zestaw kilkunastu grafik i rysunków w ujednoliconym formacie, formie i temacie. Punktem wyjścia było kilka niewielkich, bardzo precyzyjnych rysunków zwierząt i ryb, które autorka zaczęła realizować w pracowni litografii na drugim roku studiów. W trakcie analizy tych prac, a także następnych propozycji, zaczął się wyraźnie kształtować obszar jej zainteresowań.

Ten obszar to tajemniczy, ale bardzo precyzyjnie formułowany świat, wypełniony fantastycznymi bytami i wieloznacznymi sytuacjami. Pojedyncze obiekty czy wielowątkowe akcje dzieją się w bliżej nieokreślonej przestrzeni, tworząc tajemniczą, metafizyczną rzeczywistość – nierealnego świata z pogranicza snów, bajek, komiksów i filmów fantasy.

Te prace to bardzo precyzyjnie wykonane rysunki realizowane przy użyciu na pozór prostych, klasycznych narzędzi – ołówka, kredki litograficznej, tuszu czy pędzla. To co je wyróżnia to przede wszystkim sprawność warsztatowa i tak rzadka w dzisiejszych czasach „łatwość rysowania”, co w przypadku działań bezpośrednich jest bardzo istotną i znacząca wartością.

Rzucający się w oczy brak koloru nie stanowi w moim przekonaniu żadnej przeszkody – raczej zdecydowanie wyróżnia te prace. W kilku ostatnich propozycjach (wykonanych w trakcie ubiegłorocznych warsztatów graficznych w Belgii) kolor pojawia się z równie dużym wyczuciem.

Konkludując, Magdalena Cybulska prezentuje bardzo ciekawy i dojrzały technicznie pomysł, zrealizowany na dodatek przy użyciu tak rzadkich dzisiaj – klasycznych i szlachetnych środków kreowania. Autorka potrafi zainteresować nas światem który kreuje, ma przy tym własną, wyraźnie ukształtowaną i intrygującą osobowość artystyczną. Z całym przekonaniem chciałbym jej życzyć cierpliwości i uporu na niełatwej przecież drodze przyszłej kariery.

 

Janusz Jerzy Cywicki / czerwiec 2007

 

* Jorge Luis Borges, Zoologia fantastyczna (Czytelnik, Warszawa 1983), „A BAO A QU”, str. 7

Skip to content